از کدام ارگان یا نهاد استانی و شهرستانی باید گلایه کرد و برای دوای دردهای مان به کجا برویم؟ از بی مهری و بی توجهی مسئولان نسبت به اوضاع و امکانات روستاها هرچه بگوییم کم گفته ایم. گناه ما چیست که در روستا به دنیا آمده ایم و باید شاهد پیشرفت لاک پشت وار روستاها باشیم. امروزه با وجود اینکه پیشرفت روستاها تقریبا حالت رکود گرفته ،اما مردم روستاها با وجود مشکلات روستاها را به شهر ترجیح می دهند و بر خلاف دیگر مناطق کشور راه مهاجرت را در پیش نگرفته اند واصالت روستای و فرهنگ ابا و اجدادی خویش را حفظ کرده اند .
باتوجه به مناسبت 15مهر روز روستا در این مجال قصد دارم عملکرد برخی از نهاد های استانی و شهرستانی را نسبت به روستاهای بخش پلان مورد ارزیابی قرار دهم. اداراتی همچون: ، آب و فاضلاب، مخابرات، برق، راه و ترابری ، ورزش و جوانان و ....
سوخت نفتی
نداشتن لوله کشی گاز درچابهار، ساکنان این شهرستان رابا این مشکل اساسی مواجه نموده و بخش پلان هم از این استثنا بی بهره نبوده است
گازمایع مصرفی ساکنان بخش از طریق خرید کپسول گاز تامین می شودکه داشتن یک نمایندگی گاز مایع با توجه سهمیه کم آن و امار بالای جمعیت بخش جوابگوی مردم نیست و اکثرا از خرید گاز مایع آزاد، گازمصرفی را با هزینه بالای تامین می کنند که این هزینه شاید نیمی یا حتی یارانه یک خانواده باشد.
تنها جایگاه عرضه سوخت بنزین ونفت گاز بخش پلان یا بهتر بگم منطقه هم حال روز خوشی ندارد جایگاه صدیق زهی که همه روزه پذیرای صدها خودرو جهت سوخت گیری است باعث شده تا صف های طولانی به همراه داشته باشد
اداره آب و فاضلاب:
آب ، حیاتی ترین شریان زندگی بشر اما کمیاب در بخش پلان
آب مصرفی بخش که از چاهای صفرزهی تامین می شود در حال حاضر به دلیل کم ابی چاهها و فرسودگی لوله ها با ساکنان بخش را باکمبود آب مصرفی مواجه کرده است.
انتظار می رفت با احداث سد زیردان ، علاوه بر اب شرب ، اب کشاورزی منطقه هم تامین شود اما با گذشت چندین سال از افتتاح و بهر برداری سد ، جدا از ابرسانی که باید صورت می گرفت رود کاجو که اب مصرفی روستاهای پایین دست را تامین می گرد وهمیشه مواقع بارندگی پر اب بود، آب ان به منظور ذخیره سازی در سد زیردان قطع شده وکشاورزی منطقه را به نابودی کشانده است
تا جایی که حافظه اهالی بخش یاری می کندعملیات لوله گذاری برای چندین بار در حال اجرا است با صرف میلیون ها تومان از بیت المال برای لوله گذاری یا تعمیر لوله ها فرسوده ، هر از چند گاهی نیمه کاره رها می شود تا به وسیله سیل یا عدم نظارت خراب می گردد و هیچگاه شاهد کار اساسی در این باره نبودیم . اداره اب و فاضلاب باید پاسخگوی هزینه های میلیونی در این باره باشد
تلفن: تلفن های ثابت بخش به تاریخ پیوستند ، چند روستای بخش که بهره مند از خط ثابت بودند به لطف سارقان کابل تلفن ،تلفن ثابث یافت نمی شود مگر مشترکینی که کابل های زیرزمینی دارند یا همجوار مخابرات ها می باشند
نعمت فراوانی تلفن همراه با عدم همراهی اپراتور شبکه ها مواجه است . همراه اول که تنها یک دکل انتن دهی فعال در بخش دارد هیچگاه مشترکینش را همراهی نمی کند
اینترنت : اینترنت اپراتورها هم حال خوشی ندارد ومشترکین را با سرعت حلزونی کلافه کرده و همیشه نارضایتی مشترکین را همراه داشته است .
اداره برق:
یکی از ادارت موفق که رضایت مشترکان را همیشه به دنبال داشته نمایندگی اداره برق بخش بوده ، اتفاقات طبیعی و کابل های فرسوده هراز گاهی موجب شده تا قطعی های رخ دهد اما در اسرع وقت توانسته اند اتفاق رخ داده را برطرف نمایند.
افت ولتاژ برق گرچه داد مردم بخش را در آورده ،ولی افت ولتاژ را نمی توان به این نمایندگی ربط داد
اداره راه و ترابری:
اداره ای که بی شک در چند سال اخیر عملکردش خیلی ضعیف شده و حتی جدیدا کار به جایی رسیده است که به جای آسفالت کردن نقاط آسیب دیده جاده از قیر سرد استفاده می کند که بعد از گذشت چند مدت دوباره چاله ها به روال گذشته خود بر میگردند.
جاده بی کیفیت با عرض کم ،چاله و چوله های زیاد و نعمت فراوان دست انداز ساختگی به ارتفاع یک تپه از خصوصیات جاده های بخش می باشد که حدود بیش از۲۰ سال از احداث انها می گذرد و فقط چند بار قیر پاشی شده ، روستاهای دور دست هم کهجاده شنی دارند سالها منتطر اسفالت آن هستند با وجود قول های فراوان از مسولان انتظارشان برآورده نمی گردد
اداره ورزش و جوانان:
یکی از ضعیف ترین نهادهای بخش از نظر امکانات باوجود قشر جوان و ورزشکار؛ ورزش و جوانان می باشد ..نیروی جوان با وجود وابستگی بخشهای هم جوار به ورزش بخش انتظار می رفت امکانات در حد جوان در سالیان اخیر برای جوان احداث گردد .
نعمت یک سالن تمرینی ، وجود یک چمن مصنوعی فوتسال از امکانات ورزش بخش بوده واحداث دو چمن مصنوعی در حال ساخت در روستاهای صدیق زهی و پلان هم می تواند تا حدی جبران مافات شود . برگزاری منظم بازیها فوتبال دستاورد فعالیت دیگر هیات فوتبال بخش هم ستودنی است .
ساماندهی ورزش بخش در دیگر رشته به دلیل پتانسیل و نیروی جوان و با استعداد امریست که هیچگاه میسر نشده امید است با فعالیت مسول جوان ورزش نمایندگی بخش شاهد پیشرفت در این زمینه ها هم باشیم
تنها برخی از مشکلات بخش پلان بررسی شد و امیدوارم که مسئولین کمی هم به فکر روستاییان باشند و تلاش کنند تا محرومیت ها در روستا کمتر شود تا هم روستاییان زندگی راحت تر داشته باشند وهم کمتر شاهد مهاجرتشان به شهرها باشیم…