چراروستاهای از تولیدی به مصرفی تبدیل شده اند

 روستاها بخش پلان مواد اولیه یا امکانات  برای تولید مواد مصرفی ندارد از این رو به روستاهای مصرفی تبدیل شده و نیازمند وبه شهر چشم دوخته  دارند

شعر «خوشا به حالت روستایی» را همه یادمان هست، شعری که در آن به حال روستایی بودن قشری از جامعه غبطه‌ می‌خوردند یا در درس «کوکب خانم» که همیشه سفره‌اش را پر از نان محلی داغ، شیر و ماست و پنیر ارگانیک تصور می‌شود

این‌ها تصاویری بود که در ذهن  روستا نقش بسته بود، اما امروز دیگر در اکثر روستاها نه از سفره‌ی کوکب خانم خبری هست و نه شهرنشین ما به حال روستایی به خاطر زندگی در آن محیط غبطه می‌خورد، زیرا  در حال حاضر روستاها نیازمند حتی کوچکترین کالا از شهر هستند

روستاهای که چند مدت قبل کانون تولید ، خاستگاه کشاورزی و صنایع دستی بوده و از محورهای توسعه واشتغال به شمار می رفتند اما کم کم از این روند به دلایلی فاصله گرفته و به سوی زندگی شهر و شهر نشینی حرکت می کنند

خیابانهای عریض،فروشگاه های بزرگ  و متعدد، ساختمانهای مجلل و شیک ، زمینهای بایرو... در بدو ورود درهر روستای  مشاهده می کنید در واقع می توان نام روستا از آنها برداشت و انها  راشهرهای کوچک نامید

چرا روستاها از عنوان تولیدی فاصله گرفته اند ؟ نبود امکانات اولیه، کمبود اب ، به صرفه نبودن تولید کشاورزی و متضرر شدن کشاورز، گرایش به زندگی شهری ، تجمل گرایی ودوری از زندگی سنتی ،استفاده از امکانات بروز و صنعتی و عدم سرمایه گذاری بخش های خصوصی و دولتی در اشتغال روستاییان همگی موجب شده تا روستا از نقش و هدف تولیدی خود فاصله گرفته باشد

 فقدان تولید در روستاها به معنای خالی شدن محیط روستا از سکنه و انبوه شدن جمعیت شهری و مهاجرت در حاشیه شهرها و پدیده نازبیایی حاشیه نشینی و بهمراه ان افزایش مشکلات شهری می گردد از این رو باید از تمام زوایا به روستا توجه کرد و برنامه ریزی منظم و کار امد صورت بگیرد وبرای این تحقق ضروریست سیاست کلی در رابطه توجه به روستاها باز تعریف شود

مادامی‌که این شرایط در مناطق روستایی تولیدگری حاکم نشود افراد ساکن روستاها علاوه بر بیکاری و شغل های کاذب و بزهکاری ، برای دستیابی به این نیازها و زندگی بهتر به شهر می‌روند و به شغلی کاذب رو می‌آورند و نتیجه آن ایجاد مشکلاتی مانند بایر شدن زمین‌های زراعی، خالی شدن روستاها از سکنه، بیکاری و... می گردد

از این جهت با نگاهی واقع بینانه و با اجرای طرح های کوتاه مدت با بازدهی خوب در جهت اشتغال و پیشرفت   جوامع روستایی   مطابق با شرایط محیطی صورت بگیرد تا علاوه بر اشتغال پایدار به تولید کشور کمک شود و روستاها هم از شکل مصرفی و وابستگی به سوی تولید حرکت کنند

./.

 

امروز بعد از مدت ها آفتاب سوزان، آسمان دشتیاری ابرهای بارانی را به خود دید اولین بارش پاییزی صورت گر

امروز بعد از مدت ها آفتاب سوزان، آسمان دشتیاری ابرهای بارانی رابه خود دید/اولین بارش پاییزی صورت گرفت

 

امروز بعد از گذشت تابستانی گرم و سوزان مردم دشتیاری شاهد بارش نم نم باران بودند با ورود سامانه بارشی از دیروز به جنوب استان ،امروز حوالی ظهراین سامانه رنگ باریدن گرفت

 بوی نم خاصی در روستاها پیچیده  بود و دیدن طبیعت خدادادی صفای دیگر به خود گرفته بود و کودکان با ذوق خاصی به آسمان خیره شده اند تا قطرات باران بر روی آن ها ببارد. شادی خاصی در چهره مردم نمایان شده و  در این میان شادی را می توان صد چندان در چهره کشاورزان  دید

 مردم امیدوارند بارشهای پاییزی در فاصله اندک نزدیک به زمستان زیاد ترشود سال پر آب در پیش رو داشته باشند وپایانی باشدبر  خشکسالی و کمبود بارشها ، که ضربات سختی بر پیکره طبیعت و درختان وارد کرده است.

بی تدبیری در رها سازی آب سد زیر دان باعث ازبین رفتن هزاران اصله درخت بومی دشتیاری شده؟

بی تدبیری در رها سازی آب سد زیر دان باعث ازبین رفتن هزاران اصله درخت بومی دشتیاری شده؟

 رودخانه فصلی کاجوکه از شمال قصرقند سرچشمه میگیردو بعد عبور از مسیر جگر کوه ( سد زیردان فعلی ) روستاهای پایین دست ، زمین های حاصل خیر و کشاوری منطقه دشتیاری را سیراب می کرد و نعمتی برای مردم دشتیاری محسوب میشود و  علاوه بر تامین صددرصد نیاز آب مصرفی ، طبیعت زیبا و دلنیشنی را فرهم کرده بود و هراز گاهی طعبیت تشنه دشتیاری که درختان بومی و مقاومی مثل چش ، کهیر ،کنار و ... سیراب ، و زمینه رویش نهالیهای جدید را فراهم می کرد اما چند سال بعد از احداث سد زیردان  و بی تدبیری در رها سازی آب و عدم مدیریت مسئولان ، ونرسیدن آب به مناطق پایین دست  باعث از بین رفتن طبعیت دلنشین و زیبای دشتیاری شده  وکویر را جایگزین طبیعت باصفا نموده است  .

 وقتی که اولین مهاجران به  دشت جنوب بلوچستان مهاجرت کردند با سرزمین پر آب وغنی با پوشش گیاهی زیادی مواجه شدند که حتی چند متر دید در آن ممکن نبود به همین دلیل نام آن را دشت یاری  انتخاب کردند. اما با گذشت سالها در پی ناتدبیری دشت یاری تبدیل به منطقه خشک و خالی از پوشش گیاهی گشته وبرای  فرسایش خاک هم اقدامی صورت نگرفته  و در آینده نزدیک باید شاهد وزش گرد خاک ومعرض وکانون ریزگردها قرار گرفته  و هم  سایر مناطق همجوار را در تنگنا و مشکلات قراربدهیم  .

 حال که منطقه دشتیاری به سمت  بیابان کویر حرکت می کند مسولان در خواب غفلت بسر می برد و وقتی کار از کار بگذرد هر گونه تدبیر و چاره اندیشی به طور حتم بهای سنگین تری دارد و هم هیچگاه طبیعت و پوشش قبلی قابل بازگشت نسیت .

محیط زیست و منابع طبیعی که متصدیان این امر بشمار می ایند با وجود اعتبارات میلیونی در بحث طبیعت آیا بیابان زدایی صورت می گیرد  ایا تاکنون در رفع این مشکل عملکردی داشتند؟ مسلما پاسخ منفی هست . اگر طرح و برنامه ای دراین باره صورت می گرفت حال شاهد فرسایش خاک و طبیعتی بدون پوشش گیاهی نبودیم اگر همین طور هم پیش رود عواقب آن به ناچار سخت تر از حال خواهد بود.

نقش نماینده مردم در مجلس بعلت آشنایی و نفود در منطقه و در اختیار داشتن تریبونی در خانه ملت ، در حل این معضل می تواند بسیار جدی باشد اگرتوان و اراده ی از او صورت گیرد.

رها سازی آب سد با برنامه در طول هرچند ماه ، کاشت نهال های بومی منطقه ، حمایت کشاورزان برای کشت قطره ای ، جلوگیری از بریدن  غیر قانونی درختان ، لایه روبی رودخانه کاجو و جلوگیری از بستن بند های خاکی در مسیر آبی آن و همکاری نهادهای دولتی با جوامع روستایی و.. می توانند هر چند طبیعت وپوشش گیاهی دوباره دشتیاری را برگرداند اما می تواند موانع خوبی برای بیابان زایی باشند و بااین راهکارهای اولیه  در بلند مدت بیابان زدایی  صورت بپزیرد .

 حال اگر برنامه ای در این مورد صورت نگیرد  باید منتظرپیامد اثرات جبران ناپذیر باشیم چهره خشن از نظر فقر اقلیمی، فقر ومهاجرت انسانها ، تهدید مناطق مسکونی و زیر ساخت ها ، تهدید سلامتی ساکنین منطقه، تهدید انواع بیماری ها، شوری  زمینپهای کشاورزی و تخریب محیط زیست و... از دستاوردهای این عمل هستند که اگر برنامه ریزی درست و قابل صورت گیرد به نفع ساکنان منطقه خواهد بود ودر غیر اینصورت مناطق اطراف هم  متضرر خواهد شد . امیدواریم مسئولان  در این مهم بی تفاوت و گذرا نبوده و در راستای جلوگیری از شروع بیابان زایی در منطقه دشتیاری گام اولیه را با جدیت بردارند .

مسئولان کمی هم به فکر روستاییان باشید…

از کدام ارگان یا نهاد استانی و شهرستانی باید گلایه کرد و برای دوای دردهای مان  به کجا برویم؟ از بی مهری و بی توجهی مسئولان نسبت به اوضاع و امکانات روستاها  هرچه بگوییم کم گفته ایم. گناه ما چیست که در روستا به دنیا آمده ایم و باید شاهد پیشرفت لاک پشت وار روستاها باشیم. امروزه با وجود اینکه پیشرفت روستاها  تقریبا حالت رکود گرفته ،اما مردم روستاها با وجود مشکلات روستاها را به شهر ترجیح می دهند و بر خلاف دیگر مناطق کشور  راه مهاجرت را در پیش نگرفته اند واصالت روستای و فرهنگ ابا و اجدادی خویش را حفظ کرده اند .

                                                                                                                                               باتوجه  به مناسبت 15مهر روز روستا در این مجال قصد دارم عملکرد برخی از نهاد های استانی و شهرستانی را نسبت به روستاهای بخش پلان مورد ارزیابی قرار دهم. اداراتی همچون: ، آب و فاضلاب، مخابرات، برق، راه و ترابری ، ورزش و جوانان و ....

 سوخت نفتی

 نداشتن لوله کشی گاز درچابهار، ساکنان این شهرستان رابا این مشکل اساسی مواجه نموده و بخش پلان هم از این استثنا بی بهره نبوده است

گازمایع مصرفی ساکنان بخش از طریق  خرید کپسول گاز تامین می شودکه داشتن یک نمایندگی گاز مایع با توجه  سهمیه کم آن و امار بالای  جمعیت بخش جوابگوی  مردم نیست و اکثرا از خرید گاز مایع آزاد، گازمصرفی را با هزینه بالای تامین می کنند که این هزینه شاید نیمی یا حتی یارانه یک خانواده باشد.

تنها جایگاه عرضه سوخت بنزین ونفت گاز بخش پلان یا بهتر بگم منطقه هم حال روز خوشی ندارد جایگاه صدیق زهی که همه روزه پذیرای صدها خودرو جهت سوخت گیری است باعث شده تا صف های طولانی به همراه داشته باشد

 

اداره آب و فاضلاب:   

آب ، حیاتی ترین شریان  زندگی بشر اما کمیاب در بخش پلان

 آب مصرفی بخش که از چاهای صفرزهی تامین می شود در حال حاضر به دلیل  کم ابی چاهها و فرسودگی لوله ها با  ساکنان بخش را باکمبود آب مصرفی  مواجه کرده است.

انتظار می رفت با احداث سد زیردان ، علاوه بر اب شرب ، اب کشاورزی منطقه هم تامین شود اما با گذشت چندین سال از افتتاح و بهر برداری سد ، جدا از ابرسانی که باید صورت می گرفت  رود کاجو که اب مصرفی روستاهای پایین دست را تامین می گرد  وهمیشه مواقع بارندگی پر اب بود،  آب ان به منظور ذخیره سازی در سد زیردان قطع شده وکشاورزی منطقه را به نابودی کشانده است

تا جایی که حافظه اهالی بخش یاری می کندعملیات لوله گذاری  برای چندین بار در حال اجرا است با صرف میلیون ها تومان از بیت المال برای لوله گذاری یا تعمیر لوله ها فرسوده ، هر از چند گاهی نیمه کاره رها می شود تا به وسیله سیل یا عدم نظارت خراب می گردد و هیچگاه شاهد کار اساسی در این باره نبودیم . اداره اب و فاضلاب باید پاسخگوی هزینه های میلیونی در این باره باشد

 

تلفن: تلفن های ثابت  بخش  به تاریخ پیوستند ، چند روستای بخش که بهره مند از خط ثابت بودند به لطف سارقان کابل تلفن ،تلفن ثابث یافت نمی شود مگر مشترکینی که کابل های زیرزمینی دارند یا همجوار مخابرات ها می باشند

نعمت فراوانی تلفن همراه  با  عدم همراهی  اپراتور شبکه ها مواجه است . همراه اول که تنها یک دکل انتن دهی فعال در بخش دارد هیچگاه مشترکینش را همراهی نمی کند  

اینترنت : اینترنت اپراتورها هم حال خوشی ندارد ومشترکین را با سرعت حلزونی کلافه کرده و همیشه نارضایتی مشترکین را همراه داشته است .

 

اداره برق: 

یکی از ادارت موفق که رضایت مشترکان را همیشه به دنبال داشته  نمایندگی اداره برق بخش بوده ،  اتفاقات طبیعی و کابل های فرسوده هراز گاهی موجب شده تا قطعی های رخ دهد اما در اسرع وقت توانسته اند اتفاق رخ داده را برطرف نمایند.

افت ولتاژ برق گرچه داد مردم بخش را در آورده ،ولی افت ولتاژ را نمی توان به این نمایندگی ربط داد

 

اداره راه و ترابری:

اداره ای که بی شک در چند سال اخیر عملکردش خیلی ضعیف شده و حتی جدیدا کار به جایی رسیده است که به جای آسفالت کردن نقاط آسیب دیده جاده از قیر سرد استفاده می کند که بعد از گذشت چند مدت دوباره چاله ها به روال گذشته خود بر میگردند.

جاده بی کیفیت با عرض کم ،چاله و چوله های زیاد و نعمت فراوان  دست انداز ساختگی به ارتفاع یک تپه از خصوصیات جاده های بخش می باشد که حدود بیش از۲۰ سال از احداث انها می گذرد و فقط چند بار قیر پاشی شده ، روستاهای دور دست هم کهجاده شنی دارند  سالها منتطر اسفالت آن هستند با وجود قول های فراوان از مسولان انتظارشان برآورده نمی گردد

 اداره ورزش و جوانان:

یکی از ضعیف ترین نهادهای بخش از نظر امکانات باوجود قشر جوان و ورزشکار؛ ورزش و جوانان می باشد ..نیروی جوان با وجود وابستگی بخشهای هم جوار به ورزش بخش انتظار می رفت امکانات در حد جوان در سالیان اخیر برای جوان احداث گردد .

نعمت یک سالن تمرینی ، وجود یک چمن مصنوعی فوتسال از امکانات ورزش بخش بوده واحداث دو چمن مصنوعی در حال ساخت در روستاهای صدیق زهی و پلان  هم می تواند تا حدی جبران مافات شود . برگزاری منظم بازیها فوتبال دستاورد فعالیت دیگر هیات فوتبال بخش هم ستودنی است .

ساماندهی ورزش بخش در دیگر رشته به دلیل پتانسیل و نیروی جوان و با استعداد امریست که هیچگاه میسر نشده امید است با فعالیت مسول جوان ورزش نمایندگی بخش شاهد پیشرفت در این زمینه ها هم باشیم

 تنها برخی از مشکلات بخش پلان بررسی شد و امیدوارم که مسئولین کمی هم به فکر روستاییان  باشند و تلاش کنند تا محرومیت ها در روستا کمتر شود تا هم روستاییان زندگی راحت تر داشته باشند وهم کمتر شاهد مهاجرتشان به شهرها باشیم…

برگزاری همایش روز ملی روستا با حضور رئیس جمهور/ روستانشینی تنها ۳۰درصد جمعیت کشور

رییس جمهوری در همایش ملی روز روستا، با تاکید بر اینکه "روستا ، محور فرهنگ این مرز و بوم است "، گفت: خدمات عمومی در روستاها نیز باید همانند شهرها ارتقا یابد و نباید علم ، درمان و اشتغال، کالای شهر باشد

رییس جمهوری در ابتدای این همایش ملی روستا:: روستا آنجایی است که وقتی نام آن برده می‌شود، قبل از هر چیز صفا، صمیمیت، عشق به اسلام، تلاش، تولید و کار به ذهن متبادر می‌شود و این سخن را نه از آن جهت می‌گویم که خود روستازاده‌ام و به آن افتخار می‌کنم، بلکه از آن رو می‌گویم که روستا همواره محور و بستر آفرینش فرهنگ در این مرز و بوم بوده است و عموم بزرگان و مفاخر این کشور از روستاها برخاسته‌اند

معراجی رئیس ستاد دومین همایش روز ملی روستا ، در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر جمعیت کشور شامل ۳۰ درصد جمعیت در ۶۳ هزار نقطه آبادی در روستاها زندگی می‌کنند که ۹۰ درصد منابع و درآمد کشاورزی در روستاها و ۳۰ درصد صنعت در روستا مستقر است

متن کامل سخنان ریس جمهور در این همایش در ادامه مطلب ببنید

 

ادامه نوشته

افتتاح مدرسه 6 کلاسه خیرساز در روستای صدیق زهی

 مدرسه 6 کلاسه روستای صدیق زهی که با همت خیرین مدرسه ساز احداث شده بود با حضور مسئولین شهرستانی  افتتاح شد

      باتلاش های شبانه روزی  و کار مداوم دست اندرکاران  انجمن حامی  خیران (اهدایی دانش اموختگان دبیرستان جامع شمیران) واهالی محترم صدیق زهی مدرسه در 300مساحت متر مربع با 6 کلاس درس با هزینه ای بالغ بر3500000000 میلیون ریال ،که مجری و تجهیز آن بر عهده اداره کل نوسازی مدارس استان بود افتتاح شد تا دانش اموزان بتوانند سال تحصیلی جدید را در فضای خوب و با امنیت عالی شروع کنند

به گزارش جوانان صدیق زهی :در این مراسم که فرماندار قصرقند،معاونت اداره اموزش و پرورش دشتیاری  ،امامان جمعه ، شوراهای اسلامی،معتمدین بخش پلان و صدیق زهی ،اعضای انجمن حامی خیران،جمعی از دانش آموختگان دبیرستان جامع وبخشداران محترم بخش های مرکزی ،پلان و دشتیاری حضور داشتند مدرسه  نوساز صدیق زهی افتتاح شد .

حسین چشم نور ریس مجتمع صدیق زهی ضمن  خیر مقدم به حضار وتشکر از از انجمن حامی به خاطر ساخت مدرسه ،تصریح کرد احداث ساختمان جدید باعث ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف در تحصیل دانش آموزان می شود و مانع ترک تحصیل صدها نفرمیگردد.

وی در ادامه سخنانش کمک های ناچیز معلمان و اهالی برای احداث این مدرسه ، شروع و استارتی برای انجام کارهای خیرانه  دانست .

وی اظهار کرد:  ،با ساخت به این مدرسه، مردم صدیق زهی به نتیجه رسیده اند که هموار ساختن راه تعلیم تربیت فرزندان وظیفه همگانی است و نباید ان را به دولت واگذارکرد و از این رو اهالی روستای صدیق زهی با وجود این قشر فرهنگی و کم درامدی هستند امادگی خویش رابا عزمی آهنین در احداث مدرسه دخترانه روستا و سراسر دشتیاری اعلام می نمایند.

سرکار خانم اسماعیلی رییس مجمع انجمن خیران حامی در این جلسه بیان داشت: امسال در سطح شهرستان چابهار3 مدرسه احداث وسعی ما بر این است تا در سال اینده هم با مشارکت های مردمی بتوانیم ساختمانهای  جدید برای این خطه محروم کشور احداث نماییم .

وی خطاب به دانش اموزان ،پیمودن راه سخت،وتحصیل عالی و سعی و تلاش برای ابادانی میهن عزیز را از وظایف انها دانست تا فردای خوب برای کشور و وطن رقم بزند

  فرماندار شهرستان قصرقند و عضو انجمن حامی شهرستان چابهار ضمن تقدیر و قدر دانی از خیران  که با افتتاح این مدرسه  دانش آموزان را از فضای محیطی خوب بهره مند ساختند وخطاب به دانش آموزان افزود: در مسیرهای علم و دانش گامهای بالای با جدیت بردارید

سرکار خانم ریگی در ادامه سخنانش تصریح کرد : ما افتخار میکنیم در کشوری زندگی می کنیم که تمام هم و غم ان خدمت به مردم بویژه محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور کرد

وی تاکید کرد : رشد سطح سواد در جامعه یکی از هزاران دستاورد انقلاب اسلامی در جامعه است

روستای صدیق زهی با 1200دانش اموز در سه مقطع تحصیلی در بخش پلان شهرستان چابهار واقع شده است

تصاویری از مراسم افتتاح مدرسه روستای صدیق زهی

دست های که کمک می کنند از لب های که دعا می کنند مقدس ترند ، خانم اسماعیلی تشکر، تشکر از اینکه مدرسه برای ما ساختید تشکر ...فقط میتونیم بگیم تشکر                     دانش اموزان صدیق زهی

افتتاح مدرسه توسط دختر کلاس اولی

 

 

چرا همیشه به دنبال مدیریت  افراد بومی هستیم وشایسته سالاری را فدای مدیریت بومی،فامیلی و سلیقه ای می

چرا همیشه به دنبال مدیریت  افراد بومی هستیم وشایسته سالاری را فدای مدیریت بومی،فامیلی و سلیقه ای می کنیم

 دیدگاه و تفکر نادرستی که همیشه و شاید اکثریت به ان معتقدند انتخاب وترجیح افراد بومی حتی در صورت نداشتن شایستگی لازم برای تصدیگری آن پست و حمایت بیش اندازه فرد مورد نظربرای مدیریت بومی  است

 تخصص وتعهد و داشتن لیاقت  افراد ویژگی لازم برای انتصاب و برعهده گرفتن مدیریت است چه خوب می شود افراد قبل از اینکه عهده دار آن شوند لحاظاتی با خود کلنجار بروند آیا لیاقت ومهارت عهده گری آن را دارند یا نه ؟

 اما امروزه این تفکر حتی بعضی از نخبگان و ریش سفیدان برای جنب و راه کارهای شخصی وسلیقه ای در پیش گرفته اند و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید  انتخاب مدیران نالایق ونا اشنا هم با حرفه مورد نظرهم شتاب بیشتری به خود داده است.

 گرچه تجربه همیشه ثابت کرده مدیر بومی البته با تخصص وتعهد به جهت اشنایی با منطقه بازدهی بیشتری از غیر بومی دارد اما حرف ما انتخاب مدریرانی بومی است که هیچگونه لیاقتی برای عهده دار شدن چنین پست های ندارند  که در صورت عهده دار شدن یک مدیر غیر بومی با تخصص بازدهی بیشتری نسبت به فرد بومی دارد

 یکی از معضلاتی که امروزه منطقه دشتیاری را فرا گرفته رقابت برای انتصاب پیست های مدیریتی است گاهی این انتصاب ها هم با حمایت جناحی،حزبی وباند بازی صورت میگیرد که این انتصاب ها مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد می کنند

با توجه به نقش مدیران خوب در توسعه وپیشرفت منطقه امیدواریم در نحوه گزینش انها معیار شایسته سالاری در نظر گرفته شود تا مدیر نقشی بسیار وبرای مشکل زدایی بردارد نه اینکه همچنان مشکل زایی نماید

 بیش از یک دهه از تاسیس بخش پلان میگذرد انچه که در طول این سالها انتظار پیشرفت وترقی می رفت تا حال حاصل نشده ،در طول این سالیان چندین بخشدار عهده دار این سمت بودند تا اینکه با روی خوش نشان دادن دولت تدبیر و امید به بخشدار بومی منطقه ، یکی از اروزهای مردم بخش براورده گردید

 طبیعی است که باانتخاب افراد بومی انتظارات مردم هم بیشتر است  با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه  ،نقش ایشان در حل مشکلات وکارهای راهبردی بیشتر ایفا گردد وبادلسوزی بیشتر شایستگی خویش را نشان دهد

 جدا از نقش نماینده عالی دولت در بخش، در  مسئولیت ادارات بخش ،پست های محلی وچند کوچک مانند مثل دهیاری و مدیر مدارس هم جدال های برای جلوس صندلی ان ها هم صورت می گیرد که همیشه دراین موارد گزینه بومی روستا و فامیلی بر شایسته سالاری ترجیح داده می می شود که مسلما در این موارد رابطه بدلیل بومی بودن روستا یا جنبه فامیلی وقومی جای ضابطه را میگیرد  

امید دراین است که مسولان نیز در انتخاب افراد تخصص وتعهد را چاشنی کارشان قرار دهند و از انتخاب افراد ناشایسته خودداری نمایند وبا برنامه ریزی درست وصحیح ،وتصویب قوانین جهت گماردن افراد صالح و شایسته در پست های مدیریتی و جلوگیری از سو استفاده و باند وجناح بازی در انتخاب افراد نالایق به شدت مخالفت ورزیده تا این رفتار رفته رفته یک فرهنگ رواج داده شود و دست برخی ها با دادن قول ووعده به عده ای برای جذب جنبه های شخصی گوتاه شود 

انتهای پیام/