رونق و پدیده کباب فروشی ها

رونق پدیده فروش مواد غذایی از کباب ، بریانی و نخود گرفته  تاشیر چای و سمبوسه همه روزه در چندین جای روستای صدیق زهی

این دسته از کاسبان که در چندین محل و در فواصل نزدیک در بازار صدیق زهی بساط پهن کرده تا حداقل نان حلالی به خانه ببرند و مردم هم بتواند تا هزینه اندک از این دست فروشان خرید کنند

جالب اینکه این اغذیه فروشی ها سیار از صبحگان تا پاسی از شب مشغول خدمات دهی به مشتریان خود هستند .با گسترش روزانه این دسته از کاسبان ،انتظار می رود که گامی در جهت ساماندهی و نظارت این اغذیه فروشی ها صورت گیرد

 

 

بی تعارف با اعضای شورا

آیا انتخاب‌مان اشتباه بوده است ؟؟؟

 روزی که به پای صندوق های رای رفتیم چه آرزوهای در سر داشتیم و تا کجا به آرزوهایمان بال و پر داده بودیم. میخواستیم طلسم  را بشکنیم و در کنار منتخبانمان روستای آباد را رقم بزنیم . همه با همدلی و همزبانی و تنها برای تغییر و تحولی که سالها رنگ رونق و توسعه را به خود ندیده بود به پای صندوق های انتخابات رفتیم. آمده بودیم تا تعبیری باشیم برای همه واژه های که با رویا فاصله ای نداشت و میخواستیم به تمام شعارهای که از جنس کاغذ و بنر بود رنگی از نوع اعتماد و اعتقاد بکشیم

با شوری برگرفته از شعور و وظیفه شناسی آمدیم و شما را به پاس چهره ای دلسوز و متعهد که نشان داده بودید برای تحقق وعده های که صدیق زهی را بروی کاغذ جایی آرمانی به تصویر کشیده بود انتخاب کردیم و امروز چقدر فاصله است بین آنچه شنیدیم و آنچه می بینیم و چه در سر داشتیم و امروز چه بر سرمان آمده است.

 همگی با همدلی و اتحاد به میدان آمدند تا شما را به عنوان خادمین واقعی  برگزینند، شاید همزبانی حضورشان برای شما قابل تصور نبود و مردم منسجم و یکپارچه با حضور خود مطالبات و دغدغه های خویش را نمایان ساختن ولی امروز در سایه  چرااااااهاااا روزهای خوبی را سپری نمی کنند.

بی شک باید قدردان مردمی فهیم و شریفی باشید که با سعه صدر ، بی تفاوتیها و روزهای سرد  را در هیاهوی جاهای دیگه و همسایه تحمل نموده و این در حالی است که در خارج از صدیق زهی شاهد تغییر و تحول ها متفاوت بودیم.

در این چند سطر دوست ندارم ذربین بدست بگیرم و کنکاشی داشته باشم بر اقدامات و عملکرد اعضای شورا،چراکه مردم روستا بهترین قاضی برای قضاوت و داوری آثاری که در آن حاکم است می باشند ولی چیزی که مشهود است کشتی شوراها  به گل نشسته و اراده ای برای تحرک و به جریان انداختن این نهاد مردمی وجود ندارد.

همواره سعی بر این داشته ام که با نوشته هایم امید را به جامعه تزریق کنم ولی این روزها در کنار بی توجهی و بی تفاوتیهایی که سهم مردم از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ بود یاس و نا امیدی از گوشه گوشه  نمایان است و گویی وجدانی بیدار و دلی سوخته  در ادامه راه وجود ندارد

مسندی که امروز دوستانمان به همت مردم روستا بر آن حاکمند خاستگاه و پایگاه مردمی دارد و با انتخاب مستقیم مردم بوده است و تغییر کلیه اعضای اسبق شورا و عدم توفیقشان در انتخابات ۹۲  اشاره به تغییر نگاه مردم به جایگاه و کارکرد شورا داشته ولی گویا دوستانمان هیچگونه رغبتی نسبت به تغییر نگاه مردم ندارند و عدم تعامل مستمر بین مردم و منتخبین منجر به شکاف اعتماد و همراهی مردم و شورا گردیده است .

آیا هنوز صدای مردم به یادتان هست و یا از یاد برده اید رویاهای جوانان دل آزرده و کم توقع راچی؟

انتظار میرفت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزبانی نامگذاری شده است شاهد این باشیم که این دو مولفه در نهادهای مردمی بیشتر از نهادهای  نمایان گردد و این سوال همواره در ذهنمان مطرح نشود که آیا انتخابمان اشتباه بوده است؟؟

ظرفیت ها و قابلیت ها و استعدادهای بالقوه ای در این جاومکان نهفته است که نیازمند است در سایه همدلی و برنامه ریزی مدون و منسجم تبدیل به بالفعل شده و صدیق زهی را از حالت سکون به مکانی سرشار از شور و نشاط و پرتلاطم تبدیل نماید ولی امروز درطلیعه بی توجهی و روزمرگی  دقیقا نمیدانیم در فرآیند توسعه و پیشرفت کجا هستیم و به کجا قرار است برسیم و اصلا  برای پیشرفت چه برنامه های دارند ودر چه مسیری حرکت می کنیم؟؟؟

احساس تلکیف 49 نفره  با چه تصور و هدفی ؟

49 کاندید در حوزه شهرستان چابهار !!! چه می شود که همگان تصور می کنند که می توانند نمایندگان خوبی برای مردم باشند ؟ بی شک اصلی ترین مساله ضعف نمایندگان سابق در پیگیری مشکلات مردم می باشد که موجب شده ، همگان خصوصا جوانان به این فکر کنند که هرچه باشند از نماینده  قبلی  می توانند بهتر و قوی تر کار کنند و برای ادای دین به سرزمین مادری خود پا به عرصه انتخابات نهاده اند که جای تقدیر دارد و البته جای نگرانی ، و تفکر که دو نماینده قبلی 20 سال نگهبان صندلی  حوزه چابهاردر مجلس بودندچه کرده اند که چنین شد.

و دومین مساله که نگران کننده تر است اینکه مشکلات  افزایش روز افزونی یافته و این زنگ خطریست برای دولتمران  که به خود آینده و وعده های قدیمی را عملی کنند.

این روزها که فضای انتخاباتی حاکم می باشد و شور نشاط مضاعفی فرا گرفته و احساس تکلیف برای کاندیدا شدن نیز در وجود همه نمایان شده است و  مثل  حوزه های دیگر استان  حوزه شهرستان چابهار ،کنارک ،نیک شهروقصرقند هم شاهد ثبت نام وکاندیداتوری افراد گمنام بود که برای اولین بار گام به مطرح کردن خویش گذاشتند با چه قصد و نیتی ؟ اما مسلما احساس تکلیف یا حمایت گروهی و منطقه ای آنها را وارد کارزار انتخابات کرده است 

باید منتظر ماند و دید چند نفر از صافی شورای نگهبان عبور خواهد کرد .

با پایان رسیدن زمان ثبت نام انتخابات مجلس و حضور پرزنگ کاندیدا از جناع ،طوایف مختلف با رده سنی متفاوت ، با سابقه شغلی خوب و بدون سابقه با افکار و  برنامه های مختلف خالی از لطف نیست به ذکر موردبی سابقه در این زمینه بپردازیم.

ازجمله این موارد می توان به حضور چندین کاندیدا از طایفه بزرگ جدگال اشاره کرد ،پیش از ثبت نام بنظر می رسید کاندیدای اصلی این جریان دوباره حاج یعقوب جدگال باشد ، اما حال و پس از پایان ثبت نام که این تعداد افراد داوطلب شده اندنشان از آن دارد که کارنامه نه چندان درخشان نماینده فعلی و  اتحاد در کاندید مشترک بوجود نیامده و یا باقی افراد به این دلیل که  شاید رد صلاحیت شوند وارد صحنه شده اند که اگر این اتفاق رخ داد فرصتی برایشان باقی باشد تا بتوانند کرسی سبز بهارستان را تصاحب نمایند اما تعدای هم از این طایفه در بین کاندیدها وجود دارد که برای ریزش ارای شخصی نماینده وقت وارد انتخابات شدند . نکته جالب هم در این باره حضور برادران ( عبدالغنی و عبدالمجید) میهن خواه در این عرصه است. از این حیث جدگالها با هفت کاندید در صدر قرار دارند

 

حضور چندین شورا از روستاها وشورای شهر چابهار در بین کاندیدها و کناره گیری انها از سمت قبلی ،  و موفقیت انها در انتخابات شوراها به گمان سهل تر بودن انتخابات مجلس همانند انتخابات شورایی احساس تکلیف انها هم گل کرده تا بخت خویش را دراین میدان پرنشاط بیازمایند تا شانسی در کار اید با سنگی مفت گنجشکی بیندازند

ایرانژاد ؟   بزرگترین رقیبی که هر کاندیدی بعد از رد هفت خوان تاییدی احساس می کند کسی نیست جزء ایرانژاند صاحب قدرت ، اما  طبق اخبار فالگوش گرچه قطعی هم نیست عهده دار 12 ساله صندلی وکیلی تایید صلاحیت نشده ، باید انتظار کشید و دید قصه انتخابات گذشته بازهم تکرار خواهد شد

چه خبر از ازیر بلوچ ؟ مرد شگفتی ساز دوره گذشته که با اندک ارای از حاج یعقوب شکست خود دوباره گام به عرصه انتخابات گذاشت تا بخت خویش دوباره ازمایش کند اما امسال در صورت گرفتن تاییدیه سایه رقیب خودی اما سنگین تری از دوره قبل را احساس می کند .حمایت مردمی و طایفه ای از رفیق دیروز و رقیب امروز(عطاالله دادگر ) به مراتب بیش او احساس می گردد .باید صبری پیشه کرد و دید هرکدام چه کسی را متقاعد به کناره گیری به نفع یکدیگر می کنند

 دوست محمد بلوچ : مرد فعال انتخابات ،  این بار گزینه انتخابات مجلس را برای رقابت انتخاب کرده، تا طعم و مزه متفاوت از انتخابات شوراها را مزمزه کرده باشد وی که بعد از برگزیده شدن در انتخابات شورای شهر چابهار خود را مجاب به شرکت در انتخابات مجلس دانسته ، ایا سرنوشت و تقدیری خوب ازاین دوره  می برد؟

عبدالغفور هوت  از دیگر اسم و رسم داران حاضر در این دوره است وی که عهده دار کرسی چندین ساله بخش مرکزی بوده در این ماراتن انتخاباتی هم موفقیتی عایدش خواهد شد.   

 

حضور چشمگیر بانوان در انتخابات به چه دلیل ؟ حضور چندین خانم در عرصه انتخابات هم شگفتی اور است  اما انچه از گذشته حاکیست  در انتخابات حوزه چابهار در ادوار گذشته گرچه تک نفری از بانوان هم مورد تایید قرار گرفتند اما اندک رای بیش نتوانستند کسب نمایند و همیشه در رده اخر کاندید ها قرار گرفتند

حضور خانم شه بخش هم در این دوره با توجه به رقابت با یکی از نزدیکانش دیدنی خواهد بود

جمع فرهنگییان : انچه از امار پیداست فرهنگیان هم میخواهند با دستی پر انتخابات را ترک کنند امار زیاد انها نشان از احساس مسولیت شان برای جایگزینی همکار فعلی حکایت دارد .

گرچه حضور 49 نفری برای انتخابات مجلس حوزه چابهار بی سابقه بوده اما همگی مسلما برای سکانداری صندلی سبز بهارستان ثبت نام کردند گروهی برای خودنمایی ، افرادی برای بخت ازمایی ، دسته ای برای معروف کردن خویش ، اندکی هم با برنامه !

در پایان به عزیزان ،مردمان خوب و صبور  توصیه می کنیم ،در نهایت نام شخصی را بر صفحه تعرفه در دست خویش ثبت نمایند  که تا روز برگزاری  انتخابات با رفتار و کردار و متانت خویش خلق نیکوی  را به نمایش گذاشته و در برنامه هایش بداند که درد چیست و راه درمان را بخوبی تشخیص داده باشد ،در یک کلام : از قوم گرایی های معمول پرهیز و به سمت برنامه محوری حرکت نماییم و فراموش نکنیم که گوشه ای از آنچه امروز بر سرزمین  مان می گذرد ،گاها  از عدم دقت در انتخاب ها می باشد

امیدوارم انتخابی اگاهانه ازسوی مردم سرزمینم رقم بخورد و بهترینها  انتخاب شوند و برای آینده ای روشن تر از امروز تلاش کنند.

رکورد زنی در نام نویسی وکاندیداتوری حوزه چابهار،نیکشهر،کنارک قصرقند

در روزهای اول ثبت نام و نام نویسی داوطلبان مجلس ،انتظار می رفت چهره های ناشناخته برای ثبت نام راهی حوزه های انتخابیه شوند اما تنور و بازار قبل از موعد پیش بینی شده داغ شد  و فضای سیاسی انتخاب را تحت تاثیر قرار داد به طوری که اکثر چهرها تا پایان پنجمین روز پبت نام  پای شان به حوزه انتخابی برای داوطلبی در انتخاب مجلس باز شد

لیست نهایی ۴۹ داوطلب نمایندگی مجلس دهم در حوزه انتخابیه چابهار

1- حاج یعقوب جدگال نماینده دو دوره(هشتم و نهم )

2- عبدالمجید میهن خواه فرهنگی ، سرپرست سابق نمایندگی اداره آموزش و پرورش زرآباد و کارشناس فعلی آموزش وپرورش چابهار

3- یعقوب جدگال فرهنگی از دشتیاری

 4- عبدالغفور ایرانژاد نماینده سابق سه دوره مجلس (چهارم ، ششم و هفتم)

5- ازیر بلوچ سرپرست سابق دانشگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار و کارشناس اداره زندان ، مسئول آمار

6- دوست محمد بلوچ؛ رئیس آزمایشگاه مرکزی، رئیس شورای روستای محل سکونت شان در طی سه دوره همزمان نماینده شورای بخش استان و عالی استان های کشور،عضو شورای شهر دوره جاری چابهار

7-عبدالغفور هوت بخشدار مرکزی چابهار، فرمانده بسیج امور عشایری، استاد دانشگاههای علمی و کاربردی

8- عبدالحکیم حوت؛ فرهنگی از روستای نلینٹ بخش دشتیاری

9- محمد ایوب جدگال فرهنگی از بخش پلان

10- عطا دادگر؛معاون سابق اداری _ مالی، شبکه بهداشت و درمان ، معاونت توسعه مدیریت سابق منطقه آزاد چابهار

11- شهداد وحیدی فر فرهنگی از بخش دشتیاری

12- داوود ریسی؛ عضوسابق شورای شهرنیکشهر

13- علی پرورش؛ مشاور مدیر بانک کشاورزی استان ، بیست سال سابقه ریاست شعب مختلف بانک های کشاورزی چابهار و پیشین

14- انور بیجارزهی؛ رئیس فرهنگ و ارشاد نیکشهر و مدتی معاون اداره کل ،مجری شبکه هامون و شاعر

15- مولابخش بلوچ

16- نور محمد مستفی؛ استاد دانشگاه

17- کمال بلوچ شارکی؛ از منطقه شارک، معاون عمرانی فرماندار قصرقند ،رئیس کمیته امداد کنارک و نگور

18- اقبال جدگال؛ مدیر عامل سازمان حمل و نقل اتوبوسرانی

19- محمد یعقوب عبدالله زاده

20- محمد اسلم رئیسی فرهنگی از قصرقند

21- مهندس فیض محمد بالال فرهنگی از دشتیاری

22- عبدالخالق میهن پرست از کنارک

23- دکتر شهلا پویامقدم متخصص زنان و زایمان از زاهدان

24- دکتر اکبر بادپا؛ استاد دانشگاه های چابهار، فارغ التحصیل دانشگاه های هندوستان و مالزی

25- حامد بیجارزهی؛ از نیکشهر

26- محمد شعیب عارفی وکیل پایه یک از دشتیاری

27- عبدالغنی رئیسی؛ رئیس سابق اموزش و‌پرورش نیکشهر و قصرقند

28- محمد نور دلوشی

29- عبدالمجید میهن خواه کارشناس بانک تجارت

30- عبدالقیوم پذیرش؛ استاد دانشگاه علمی كار بردی ، فارغ التحصیل زبان خارجه از دانشگاه پونای هندوستان

31- علی اکبر بلوچ فرهنگی از دشتیاری

32- محتاج رئیسی دهیار ساربوک

33- جلیل محمدی

34- گلناز شه بخش

35- عبداحق میرنیا

36- عبدالناصر بلوچزهی

37- حاج کریم بخش رئیسی

38- عبدالطیف بارانی شهردار سابق کنارک

39- حصا چیداز عضو سابق شورای شهر نگور

40- گل سخن شهری- مسول روابط عمومی شهرداری بندر چابهار

41- پروین عباسی استاد دانشگاه چابهار

42- نواز بلوچزهی فعال سیاسی، اجتماعی نیکشهر

43-حمیدالله بلیده شهردار سابق چابهار

44- یاسر خانی

45- محمد جهانتیغ

46- خیر محمد جدگال

47 قریبا خزیمه- داروساز

48- صاحبداد جوبه

49- امیری استاد دانشگاه چابهار